CAS: Tutoratge de lecto-escriptura intercicle | |||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén | |||
Mitjançant les TIC, una escola de primària pretén reforçar un dels pilars claus de tota l’escolaritat: la lacto-escriptura. Els alumnes de sisè faran de tutors de lectura d’almnes de tercer, preparant primer les lectures i més tard practicant amb els petits. La metodologia serà sempre amb l’ús de l’ordinador: escrits mecanografiats per ells mateixos o fins i tot inventats. L’experiència es repetirà a l’inrevés: els alumnes de tercer prepararan lectures i escrits per als de sisè. | |||
Índex | Contingut | Accés al text | |
Context General | |||
Experiència en l’ensenyament | 6 anys | --- | |
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC | Alt. Adaptat als nivells en què treballem, els alumnes han de tenir un grau de coneixement d eles TIC que en cap cas impedeixi el desenvolupament de l’activitat. | --- | |
Tipus de centre | CEIP de dues línies. |
| |
Localització del centre | Única escola pública d’un pobles petit. | --- | |
Connexió | Internet. Alta velocitat | --- | |
Localització dels recursos tecnològics | Centre educatiu (equipament informàtic = aula d’informàtica). | --- | |
Situació sòcio - econòmica dels alumnes | Nivell socioeconòmic mig-alt. | --- | |
Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de les TIC | Mitjà-alt. En el centre es treballa amb ordinadors des de P3, i sovint s’utilitzen les TIC per complementar àrees i explicacions dels mestres. Els nens/es n’estan molt famliaritzats. | --- | |
Context de la història o cas | |||
Nivell dels alumnes | Tercer: 8-9 anys. Sisè: 11-12 anys. | --- | |
Àrea / unitat | Treball d’interacció de diferents edats dins un mateix àmbit social. |
| |
Fites en la història | |||
Activitats planificades a la sessió o unitat | - Aprenentatge bàsic de com llegir un escrit: signes de puntuació, entonació... - Exemplificació per part dels mestres de com cal ensenyar a llegir. - Reforç de com s’utilitza el programari necessari per a la creació o còpia d’històries. - Taller sobre habilitats escrites: com fer una narració, parts de la narració... - Espai per a crear les narracions: el mestre ha de ser un suport, per corregir ortografia i gramàtica. - Assaig entre companys de com fer el tutoratge. |
| |
Nivell d’aprenentatge esperat | Al acabar l’experiència s’espera que el grup hagi millorat el propi nivell de lectura i d’escriptura, així com l’habilitat en lús de l’ordinador. També és un objectiu important que millori la relació intercicle així com el respecte i la solidaritat de més grans a més petits. | --- | |
Tipus d’activitat | Aprenentatge de la lecto-escriptura. | --- | |
Activitats de la història o cas | |||
Tecnologies utilitzades | Internet Explorer, microsoft office i impressora. |
| |
Raó per la qual la fa servir | És un centre que aporta per l’avenç, per les TIC, i per la unió entre TIC-educació. No és l’unic projecte que es porta a terme en aquest sentit. | --- | |
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar) | Activitat pràctica per aconseguir: - Conèixer i aprendre les tècniques de l’ensenyament-aprenentatge de la letoescriptura. - Fer búsquedes a internet de contes o històries curtes. També poden ser altres gèneres literaris. - Inventar escrits de diferents gèneres literaris. - Utilitzar correctament el programari per l’elaboració o transcripció dels escrits. - Avaluació de tot el procés. |
| |
Dificultats trobades | Als nens tenen dificultats per llegir i això entorpeix l’ensenyament de la tècnica cap a altres. També ens trobem en la poca habilitat d’alguns alumnes per inventar narracions, aquest aspecte pot portar molt de temps, i enderrir la tasca. | --- | |
Ajuda / col·laboració emprada | Suport continu de la mestra encarregada del projecte. | --- | |
Rol de l’educadora | Un cop coordinat el projecte, i quan els nens ja saben el què han de fer. La seva tasca és de dinamitzadora i guia durant tot el procés. Finalment serà avaluadora. | --- | |
Rol del participant en el taller | Mestre i alumne alhora. | --- | |
Resultats | |||
Observacions | La idea de treballar amb altres cursos motiva als alumnes. Els fa agafar el projecte amb ganes. Alhora, al ser una escola petita, poden coincidir germans o cosins, aspecte que també els agrada. |
| |
Avaluació de l’aprenentatge | L’avaluació ha de ser contínua i el procés pot sotmetre’s a canvis per millores en tot moment. Al final de l’activitat, el mestre ha fet observacions de les tasques dutes a terme pels alumnes i en pot fer una valoració. Serà molt important la voluntat i l’interés mostrat pels nens/es. | --- | |
Lliçó apresa per l’educadora | Les activitats intercicle agraden i motiven. Si això li sumem que es fa ús de les TIC, l’interés augmenta, molts nens, sobretot els petits, no tenen permís dels pares a casa per accedir als ordenadors. Sentir-se gran els fa sentir responsables, i conseqüentment, feliços: aprenen. |
|
domingo, 15 de mayo de 2011
CAS: Tutoratge de lecto-escriptura intercicle
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario