domingo, 15 de mayo de 2011

CAS: Tutoratge de lecto-escriptura intercicle

CAS: Tutoratge de lecto-escriptura intercicle

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Mitjançant les TIC, una escola de primària pretén reforçar un dels pilars claus de tota l’escolaritat: la lacto-escriptura.

Els alumnes de sisè faran de tutors de lectura d’almnes de tercer, preparant primer les lectures i més tard practicant amb els petits. La metodologia serà sempre amb l’ús de l’ordinador: escrits mecanografiats per ells mateixos o fins i tot inventats. L’experiència es repetirà a l’inrevés: els alumnes de tercer prepararan lectures i escrits per als de sisè.

Índex

Contingut

Accés al text

Context General

Experiència en l’ensenyament

6 anys

---

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC

Alt. Adaptat als nivells en què treballem, els alumnes han de tenir un grau de coneixement d eles TIC que en cap cas impedeixi el desenvolupament de l’activitat.

---

Tipus de centre

CEIP de dues línies.

Localització del centre

Única escola pública d’un pobles petit.

---

Connexió

Internet. Alta velocitat

---

Localització dels recursos tecnològics

Centre educatiu (equipament informàtic = aula d’informàtica).

---

Situació sòcio - econòmica dels alumnes

Nivell socioeconòmic mig-alt.

---

Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de les TIC

Mitjà-alt. En el centre es treballa amb ordinadors des de P3, i sovint s’utilitzen les TIC per complementar àrees i explicacions dels mestres. Els nens/es n’estan molt famliaritzats.

---

Context de la història o cas

Nivell dels alumnes

Tercer: 8-9 anys. Sisè: 11-12 anys.

---

Àrea / unitat

Treball d’interacció de diferents edats dins un mateix àmbit social.

Fites en la història

Activitats planificades a la sessió o unitat

- Aprenentatge bàsic de com llegir un escrit: signes de puntuació, entonació...

- Exemplificació per part dels mestres de com cal ensenyar a llegir.

- Reforç de com s’utilitza el programari necessari per a la creació o còpia d’històries.

- Taller sobre habilitats escrites: com fer una narració, parts de la narració...

- Espai per a crear les narracions: el mestre ha de ser un suport, per corregir ortografia i gramàtica.

- Assaig entre companys de com fer el tutoratge.

Nivell d’aprenentatge esperat

Al acabar l’experiència s’espera que el grup hagi millorat el propi nivell de lectura i d’escriptura, així com l’habilitat en lús de l’ordinador. També és un objectiu important que millori la relació intercicle així com el respecte i la solidaritat de més grans a més petits.

---

Tipus d’activitat

Aprenentatge de la lecto-escriptura.

---

Activitats de la història o cas

Tecnologies utilitzades

Internet Explorer, microsoft office i impressora.

Raó per la qual la fa servir

És un centre que aporta per l’avenç, per les TIC, i per la unió entre TIC-educació. No és l’unic projecte que es porta a terme en aquest sentit.

---

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)

Activitat pràctica per aconseguir:

- Conèixer i aprendre les tècniques de l’ensenyament-aprenentatge de la letoescriptura.

- Fer búsquedes a internet de contes o històries curtes. També poden ser altres gèneres literaris.

- Inventar escrits de diferents gèneres literaris.

- Utilitzar correctament el programari per l’elaboració o transcripció dels escrits.

- Avaluació de tot el procés.

Dificultats trobades

Als nens tenen dificultats per llegir i això entorpeix l’ensenyament de la tècnica cap a altres. També ens trobem en la poca habilitat d’alguns alumnes per inventar narracions, aquest aspecte pot portar molt de temps, i enderrir la tasca.

---

Ajuda / col·laboració emprada

Suport continu de la mestra encarregada del projecte.

---

Rol de l’educadora

Un cop coordinat el projecte, i quan els nens ja saben el què han de fer. La seva tasca és de dinamitzadora i guia durant tot el procés. Finalment serà avaluadora.

---

Rol del participant en el taller

Mestre i alumne alhora.

---

Resultats

Observacions

La idea de treballar amb altres cursos motiva als alumnes. Els fa agafar el projecte amb ganes. Alhora, al ser una escola petita, poden coincidir germans o cosins, aspecte que també els agrada.

Avaluació de l’aprenentatge

L’avaluació ha de ser contínua i el procés pot sotmetre’s a canvis per millores en tot moment. Al final de l’activitat, el mestre ha fet observacions de les tasques dutes a terme pels alumnes i en pot fer una valoració. Serà molt important la voluntat i l’interés mostrat pels nens/es.

---

Lliçó apresa per l’educadora

Les activitats intercicle agraden i motiven. Si això li sumem que es fa ús de les TIC, l’interés augmenta, molts nens, sobretot els petits, no tenen permís dels pares a casa per accedir als ordenadors. Sentir-se gran els fa sentir responsables, i conseqüentment, feliços: aprenen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario