miércoles, 22 de junio de 2011

Acabant

INTRODUCCIÓ

Aquest projecte és la fi de molts mesos de feina, on he tingut la oportunitat d’experimentar l’aprenentatge significatiu amb els meus alumnes mitjançant les TIC i jo, com a mestra fer solament de guia del seu aprenentatge. Tot plegat sorgeix d’un problema real i significatiu pel grup de tercer de primària.

Socialment ens hem d’adaptar a uns avenços que ens envolten ens agradin o no i les escoles no es poden quedar enrere en aquest sentit. L’aprenentatge significatiu parteix de l’experiència i res millor que un projecte sorgit de la realitat per aconseguir un canvi conceptual en els alumnes.

Em vaig centrar en un problema que va sorgir al grup del que sóc tutora, a tercer de primària. Els meus alumnes es van començar a plantejar d’on venien certes matèries primeres quan vam treballar els processos industrials. Llavors vaig recordar que anys enrere havíem tingut un hort a l’escola que es va deixar perdre i que ara era espai ornamental d’algunes plantes.

En altres ocasions que m’he robat amb problemes reals més aviat m’he centrat en buscar jo informació per transmetre’ls-hi, o que la busquessin ells a casa o bé que algun familiar que conegués el tema ens en vingués a explicar quatre coses. Ara però, tenia davant la oportunitat de parir d’un problema i crear aprenentatge significatiu.

AVALUACIÓ DE L’APRENENTATGE

Els alumnes vana anar aprenent partint del seu propi model mental i efectuant poc a poc un canvi conceptual vam acabar l’activitat.

L’avaluació inicial va partir dels coneixements previs i marcant objectius d’allò que volien aprendre i de com ho volíem aprendre es va anar confeccionant les activitats d’ensenyament-aprenentatge. Aquestes activitats es van anar avaluant sobre la marxa fent una avaluació sumativa. Alhora els nens i nenes es podien autoavaluar veient el seu propi ritme d’aprenentatge. En els diferents dies de cerca per la xarxa les parelles anaven avariant de manera que l’aprenentatge entre iguals era més significatiu.

Vaig valorar molt l’actitud, les ganes d’aprendre, l’interès i el respecte entre iguals, el respecte als diferents ritmes d’aprenentatge i el respecte a l’adult que ens venia ajudar. Em va sorprendre veure que nen que sempre es mostren problemàtics, en aquest projecte no ho van ser gens, es sentien còmodes treballant i aprenent perquè volien i no pas perquè se’ls manava.

AVALUACIÓ TECNOLÒGICA

Les TIC van tenir un paper fonamental no només en quan a l’aprenentatge directament, sinó en la motivació que va crear als alumnes per aprendre.

El canvi conceptual va ser més ràpid que no pas si el mètode hagués estat un altre. Es TIC van ser la clau per accedir als models mentals dels alumnes i provocar el canvi. Va ser la clau perquè el problema es solucionés de forma natural i va esdevenir una part mol fàcil d’avaluar, valorant l’interès mostrat per cada nen en la cerca i contrastació d’informació.

CONCLUSIONS

He estat contenta amb els resultats obtinguts. Poder dur a la pràctica el projecte m’ha ajudat a mi també a veure’s les enormes possibilitats de les TIC a l’aula, cosa que fins ara havia menyspreat perquè no tenia el significat d’un aprenentatge significatiu basa en un canvi conceptual.

Al llarg de l’assignatura jo mateixa he experimenta un canvi conceptual en els meus models mentals i per tant he pogut entendre de primera mà quin és l’objectiu d’aquesta assignatura

Per mi ha estat mol important poder compartir aquesta experiència amb companys de l’escola que m’han demanat el meu suport pel curs vinent pe desenvolupar tasques semblants. M’ha fe creure encara més en les possibilitats d’un aprenentatge com el que he viscut.

Per últim dir també que per a mi és mol important l’opinió de les famílies ne els aprenentatges dels seus fills, i aquestes també s’han mostrat encantades del procés i de l’evolució dels nens. A casa es manifestaves contents i mostraven els propis aprenentatges.

ANNEX

Si ara ornés a fer l’avaluació inicial les meves opinions canviarien completament, i haig de dir, que no és fàcil fer-me canviar d’opinió. A més, a meitat de procés ja vaig poder veure els primers canvis conceptuals en quest sentit.

He après molt d’aquesta assignatura i sent franca he de dir que ho he passat força malament, doncs mai se m’havien donat bé les TIC. Per a mi, fer un simple blogg o usar el cmaptools ha estat un repte inimaginable per a mi.

He patit molta pressió fins al moment d’acabar però estic contenta. La primera pac no em va anar massa bé perquè encara estava mol verda en aquests coneixements però ha esta gratificant veure que poc a poc m’he anat superant i veure que finalment podia superar l’assignatura amb èxit.

Penso que la nota que em mereixo és una C+, doncs el meu esforç , treball i dedicació es mereix superar l’assignatura, però també sóc conscient que encara em queda camí per fer. Quan veig els bloggs dels companys veig que estic una mica per sota d’alguns d’ells, i per això no em poso més nota.

Al document excel justifico més aquesta postura però penso que sóc realista i justa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario